niedziela, 7 listopada 2010

A W MIĘDZY CZASIE...

Zauroczona chlebkiem, jaki zaproponowała Komarka na WBD nie mogłam, nie wypróbować  przepisu na tak cudownie prezentujący się chlebek. Dodatkowo zmotywowana byłam faktem, że przez rok odkąd zaczęłam piec chleb nie udało mi się upiec porządnego okrągłego bochenka. Tak jak Komarka dodała coś od siebie do oryginalnego przepisu Tatter, tak i ja dodałam mąkę orkiszową i uprażone otręby.

Chleb pszenno-żytni
inspiracja pochodzi z Every Cake You Bake

Zaczyn:
3 łyżki aktywnego zakwasu żytniego razowego
45 g letniej wody
75 g białej pszennej mąki chlebowej 850

1 łyżeczka cukru

Właściwe ciasto:
500 g mąki pszennej typ 850
100 g mąki żytniej sitkowej typ 1400
100 g mąki orkiszowej ECCO typ 1850
455 g wody
13 g soli
20 ml oliwy
20 ml miodu lipowego
60 g uprażonych ziaren słonecznika oraz dyni
60 g uprażonych otrąb owsianych

 


10-12 godzin wcześniej zrób zaczyn, przykryj ściereczką i pozostaw w ciepłym miejscu. 

Po tym czasie, wsyp mąki do miski. Wodę połącz z solą, oliwą i miodem, i wlej do mąki.

Wyrabiaj do jednolitej konsystencji, wlej zaczyn i ponownie zagniataj.

Dodaj ziarna i otręby wyrabiaj ok 3 minut.
Pozostaw do wyrośnięcia na co najmniej 21/2 godziny, pamiętając by odgazować co 50 minut.
Ukształtuj z ciasta dwa bochenki i włóż do koszyków nie koniecznie specjalnych rozrostowych, tylko  np. tych od chleba, wyłożonych jedynie lnianą ściereczką.
Odłóż do wyrośnięcia na kolejne ok 11/2 godziny.
Nagrzej piecyk do 250 stopni C.
Przełóż po kolei chlebki na dewnianą deskę, ponacinaj według uznania i zsuń szybkim ruchem na blachę w piekarniku.
Piecz przez 10 minut z parą w temperaturze 250 stopni. Następnie zmniejsz do 220 i dopiekaj ok 30 minut.



Brak komentarzy: