czwartek, 21 października 2010

PIERNIK STAROPOLSKI

PIERNIK STAROPOLSKI

Miałam ostatnio mało czasu, a tu do Świąt tak niewiele czasu. Piernik zagniotłam już 2 tygodnie temu, myślę jednak że jeszcze została chwila na ten przepis.
Moja kolejna propozycja to staropolski piernik.







 

Składniki
500 g miodu
2 szklanki cukru brązowego
masło roślinne- ok. 250 g
1 kg mąki
3 jaja
3 łyżeczki sody oczyszczonej
4 łyżki przyprawy do pierników
szklanka posiekanych orzechów włoskich
2 łyżeczki skórki smażonej w cukrze
4 figi
2 daktyle

W garnku rozpuściłam na płynną masę miód z cukrem i masłem.  Mąkę wymieszałam z sodą, przyprawą, orzechami, skórką pomarańczową, figami i daktylami. Letnią masę połączyłam z roztrzepanymi jajkami i wlałam do mąki z resztą składników. Ciasto wyrabiałam 5 minut, zawinęłam w ściereczkę, włożyłam do glinianego garnka.
Tu pożalę się wam troszkę. Kupiłam piękny garnek rzymski do pieczenia. Jaka byłam szczęśliwa, cieszyłam się jak dziecko, wyobrażacie sobie zapewne. Namoczyłam go jak nakazuje instrukcja, przełożyłam wyrobiony chlebek. W tym momencie coś mnie tknęło- spróbowałam wstawić go do piekarnika i się nie zmieścił. Gałgan jeden. Na szczęście mogę go wykorzystać do innych zadań- a na wiosnę sprezentuję go mamie, która będzie miała nową kuchnię do której już się zmieści;)
Wracając do piernika, lub miodownika jak mówiono w dawnych czasach. Garnek postawiłam w chłodnej piwnicy by ciasto piernikowe dojrzało. Proces dojrzewania musi trwać minimum tydzień a jeszcze lepiej gdy poleży sobie kilka tygodni. Leży sobie zatem mój piernik i dojrzewa a w niedzielę pochwalę się Wam jak to cudeńko wyszło.
PIERNIK STAROPOLSKI

Brak komentarzy: